חברות תעופה רבות משתמשות נוהל אובר בוקינג [ הזמנת יתר ] בטיסותיהם, נוהל זה מבוסס על סטטיסטיקה שעושות החברות על מספר הביטולים הצפויים בטיסותיהם, סטטיסטיקה זו מאשרת לחברת התעופה למכור יותר כרטיסי טיסה ממה שהמטוס יכול להכיל, מתוך סטטיסטיקה שיהין כמה לקוחות שיבטלו את טיסתם ברגע האחרון בסיבה זו או אחרת ואז חברת התעופה לא תפסיד כסף על טיסה שלא יצאה ליעדה כאשר היא אינה מלאה בנוסעים, אלה שאם כל הלקוחות שהזמינו כרטיס טיסה לאותה טיסה יגיעו לטיסה כרגיל, לכמה מהנוסעים שהזמינו כרטיס טיסה לא יהיה מקום על הטיסה, מצב חמור ולא נעים זה נקרא אובר בוקינג, ובדרך כלל משתמשות בו חברות תעופה שתודעת השרות שלהם כלפי לקוחותיהם פחות מפותח, שכן לקוח שממהר לפגישה חשובה, או אירוע חשוב, לא יכול לקחת טיסה מאוחרת יותר או ביום אחר [ שתוצע לו ע"י חברת התעופה ] .
ויותר מכך, תייר שמבין שייתכן וכרטיס הטיסה שרכש בכסף רב ליום מסוים ושעה מסוימת, ייתכן ולא יאפשר לו לטוס כפי שבחר, עשוי בעתיד שלא לבחור לטוס בחברת התעופה המאפשרת Over booking בטיסותיה, הדבר נכון גם לגבי קבוצות, חברות תעופה רבות בעבר הגיעו למצב של פשיטת רגל עקב פרסומים על אובר בוקינג שהם עושים בטיסות שלה, למעשה מצב האובר בוקינג בטיסות, מסכן את הלקוחות שהזמינו כבר מלונות ביעד, קבעו פגישות, השכירו רכב, למעשה כל הנסיעה שלהם מוטלת בספק וכל זאת בגלל הניסוי הסטטיסטי שחברת התעופה מנהלת בדבר כמות הביטולים הסטטיסטים בטיסות שלה. לכל חברה יש מדיניות אובר בוקינג שונה, אם כי רוב חברות התעופה עושות אובר בוקינג של 2-10% כלומר בטיסה של 200 איש, ל בין 4 איש 20 איש לא יהיה מקום על הטיסה שהוזמנה אם כל הלקוחות שהזמינו את הטיסה יגיעו כמתוכנן, ללא ספק מצב אבסורדי.
פיצוי בגין אובר בוקינג : עבור איש עסקים או לקוח שחייב להגיע לאירוע או פגישה חשובה, הפיצוי שמספקות חברות התעופה חסר חשיבות, גבוהה ככל שיהיה, יודע על מקרים שלקוחות וויתרו על הפיצוי שחברת התעופה הציע ותבעו את חברות התעופה ואף זכו במשפטים מולם, לעתים חברות התעופה התחייבו לשלם סכומים של עשרות אלפי דולרים בהוראת בית משפט על אובר בוקינג שפגע בזכויותיו של הלקוח של חברת התעופה שהיה צריך להגיע ליעד אליו הזמין טיסה ביום ובשעה שבחר, חברות התעופה מפחדות מאד מלקוחות שיתבעו אותם בהליך משפטי [ שכן הלקוח במקרה הזה צודק ב 100% ] ואף שע"פ החוק היבש מותר לחברות תעופה לבצע אובר בוקינג בטיסותיה, הרי שהוכחת הנזק ללקוח ברורה וחד משמעית ולכן בתי המשפט במקרה זה הולכים לצד הלקוח ונגד חברות התעופה ובצדק. ובכל זאת, מי שיחתום בנמל התעופה על ויתור תביעה עתידי, יקבל את הפיצוי הבא:
בטיסה שמרחקה עד 1500 ק"מ : 250 דולר בכרטיס אשראי מיוחד של החברה או מזומן כפיצוי.
מלון ללילה כולל הסעה הלוך חזור מנמל התעופה.
טיסה חלופית לשעה מאוחרת יותר או יום אחר ע"פ בחירת הלקוח.
טיסה נוספת בעתיד בכיוון אחד לבחירה ע"י אותה חברת תעופה.
בטיסה שמרחקה עד 3000 ק"מ : 400 דולר בכרטיס אשראי מיוחד של החברה או מזומן כפיצוי
מלון ללילה כולל הסעה הלוך חזור מנמל התעופה.
טיסה חלופית לשעה מאוחרת יותר או יום אחר ע"פ בחירת הלקוח.
טיסה נוספת בעתיד בכיוון אחד לבחירה ע"י אותה חברת תעופה.
הפיצוי חייב להינתן לכל לקוח על הטיסה, כלומר אם מדובר במשפחה של 5 נפשות שהזמינו 5 כרטיסי טיסה החברה צריכה לספק את הפיצוי כפול 5 פעמים. שימו לב שחברות התעופה מנסות להסתיר את מדיניות האובר בוקינג שלהם, כאשר חברת תעופה מצליחה לעשות אובר בוקינג לטיסה היא למעשה מצליחה להפיק יותר כסף מאותה טיסה בה הצליחו לעשות אובר בוקינג, אלה אם כל הלקוחות הגיעו לטיסה ואז החברה מפסידה כסף עקב הצורך בפיצוי ללקוחות שנפלטו החוצה מהטיסה ללא הסכמתם [ או שכן בהסכמתם ] אמנם לקוח שקיבל את הפיצוי ואינו ממהר לחזור למדינתו עשוי לקבל את ביטול הטיסה שלו בסלחנות בשל גובה הפיצוי, אך איש עסקים שביטול הטיסה שלו גרמה לו לבעיות נלוות אחרות עקב ביטול הטיסה יכול להפוך להיות לקוח שלילי שעשוי לעלות לחברה אלפי, עשרות אלפי או מאות אלפי דולרים, חברות מסויימות בעולם, לרוב חברות גדולות וטובות, אינן מבצעות הליך של אובר בוקינג בטיסותיהם, לרוב חברות רציניות ואחראיות יותר עם תודעת שרות מפותחת יותר ללקוחותיהם, אם יש לכם חשש, רצוי לקבל מכתב התחייבות מהחברה טרם הטיסה שלכם שיש לכם מקום מובטח על הטיסה ושלא יכנסו אתכם לרשימה של אובר בוקינג.
חברות תעופה שטסות מישראל ולישראל בהם יש לנו מידע על נוהל אובר בוקינג, חריג במיוחד :
united airlines ארצות הברית.
ebria airlins' ספרד.
Aegean air יוון.